WHY?!

Datum: 2009-11-05
Hur kan man förstöra ett kulturarv bara för att man som politiker vill sätta sin prägel på en stad? Fråga politikerna som sitter i gymnasinämnden i Karlstad. De har valt att totalförstöra en anrik aula i en anrik skola mitt i stan. Min fråga är: hur tänkte de då???

Debatten har varit lång och hetsig, men nu är beslutet taget (vf.se). Protester från allmänhet, personal och elever räckte tydligen inte för att mjuka upp politikens hårda ego.

Christer Alnebratt, ordförande i gymnasinämnden säger:"De mer sentimentala skälen att bevara aulan förstår jag däremot inte. Det här blir snarare en återgång till hur det såg ut ursprungligen." Just det, på 1800-talet hade de 2000-talets moderna teknik och inredning...

Politikerna menar också att de lyssnat och tagit till sig av synpunkterna som kommit in, men ärligt när gjorde politiker det senast??? Kommentarerna till artikeln på vf.se är intressanta. Folk på höga poster går in och hårt kritiserar beslutet, det pratas om politikernas översittarsätt och brist på förståelse för kulturarvet som Tingvallagymnasiets aula besitter.

Jag säger bara en sak: ge politikerna all skit de förtjänar! Som före detta elev vid vackra Tingvallagymnasiet
tycker jag detta är bland det dummaste politikerna i gymnasinämnden gjort.


bild från www.kulturarvvarmland.se


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0