Vart finns all information?

Datum: 2009-06-04
Jag ska erkänna. Inför valet till Europaparliamentet på söndag är jag väldigt dåligt påläst och inte speciellt insatt. Så jag tänkte att jag skulle göra nåt åt det. Att INTE rösta är nämligen inget alternativ för mig. Om jag inte röstar har jag ju ingen rätt att komma och klaga i efterhand på hur vårt land sköts ;).

Jag gick in på Valmyndighetens webb för att få en övergripande bild av vad partierna tycker och viktiga frågor. Dessutom hänvisar ju all reklam i tv, radio och tryckt material till denna sajt.

Ack så jag bedrog mig. Till slut hittade jag en liten minitext längst ner på en scrollad sida där det stod att "vart varje parti står i enskilda frågor finns på respektive partis webbplats". WHAT?!

Om en webbplats heter val.se tycker jag att där bör finnas KOMPLETT information, så att jag som besökare inte ska behöva leta mig runt på varje partiwebb. Varför inte ha ett löpande nyhetsflöde om senaste diskussionerna, heta ämnen. Istället ligger fokus på själva röstningen. Den har jag ju fått hemskickad info med röstkortet...

Jag hade verkligen förväntat mig BETYDLIGT MER av en myndighet inför ett val som alla säger är "så viktigt". Hur ska vi förväntas engagera oss och rösta om ansvarig myndighetdet är så svårt att presentera den information vi faktiskt behöver inför vårt "viktiga val"? Det är något vi inom webbranschen brottas med dagligen, kravet på tillgänglighet. Att ge besökaren den information han/hon behöver när han/hon behöver den. En läxa valmyndigheten borde lära sig...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0