Informatörsdagen 2009

Datum: 2009-02-13

"80-talister sägs vara egoistiska, är rakt på sak, saknar ödmjukhet och börjar alltid meningar med ordet jag". Det sa Anders Parment i sin föreläsning om 80-talisternas intåg på arbetsmarknaden (och ja, det var som att han pratade direkt om mig...). Han var en av fem föreläsare på årets informatörsdag vid Karlstads universitet i tisdags. Jag och drygt 300 andra yrkesverksamma samt studenter var på plats för föreläsningar, mässa och mingel.


Årets informatörsdag var riktigt bra, underhållande och lärorik. Vissa år har föreläsarna varit sådär, men i år var det verkligen klockrent. Dragplåstret var ingen mindre än fd ordföranden i FN:s generalförsamling och fd utrikesminister Jan Eliasson. Jag hade höga förväntningar på hans föreläsning om medling, och han levde verkligen upp till dem. Han menade att man "alltid ska eftersträva en win-win-situation" oavsett vad det gäller och att "ett bra ordförråd är a och o". (Attan, då måste jag alltså sluta köra med svordomar så fort det är nåt...). "Hela livet är en förhandling", sa han. Både privat och inom jobbet. Så sant som det är sagt.


En bok jag faktiskt ska leta upp i bokhandeln är Elaine Bergqvists retorikbok. Hennes föreläsning bjöd på ett antal skratt när hon visade vad mycket signaler vi sänder ut med ordval, dialekt och intonation. Utan att vi vet om det. Hjälp!  Hon bjöd verkligen på sig själv för att exemplifiera sin poäng. Priceless :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0